Gepubliceert op: 22 jul 2021
Categorie: Evenementen
Grote evenementen zoals Glow of het Jeroen Bosch jaar: zijn die nog mogelijk in de toekomst? Voorlopig zijn grote popconcerten haast niet mogelijk, voor hoelang? Niemand die het weet. De evenementen branche en dan met name de grote massa bijeenkomsten door concerten en dergelijke hebben het ongelofelijk zwaar. Nimmer kregen ze zo’n grote klap als tijdens deze corona tijd.
Wij zien toch wel mogelijkheid om grote massa’s mensen te laten genieten van iets moois.
Op het moment dat je 100.000 + bezoekers verwacht op je evenement dan is dat, indien het op een beperkt aantal hectare is gewoonweg onmogelijk met de inachtneming van de corona regels. Ga je uit van een volledige stad/gemeente dan wordt het een heel ander verhaal.Juist door gebruik te maken van bestaande locaties binnen een gemeente zoals een poptheater, schouwburg, musea én de openbare ruimte creëren we maximale ruimte om mensen te verspreiden. En juist ook in de openbare ruimte, zoals we bijvoorbeeld nu al zien; Een markt ruimer en kermisattracties staan verder uit elkaar. (We gaan hierbij uit dat per bestaande locatie de 1,5 meter maatregel in acht wordt genomen.)
Voeg hier het tijdsbestek aan toe, en geef dus niet een weekend 10 gave concerten, maar verspreid het over bijvoorbeeld een jaar dan creëren we nog meer verspreiding van de mensen massa. Tentoonstellingen duren vaak een aantal maanden, dat kan ook met workshops, openbare kunst, theatervoorstellingen en concerten.
Meer kansen en minder risico’s voor meer ondernemers. Doordat je gebruikt gaat maken van meerdere locaties, kun je ook met meerdere ondernemers ervan profiteren. Eén organisatie bedenkt en coördineert het geheel, een groot aantal ondernemers voeren het uit. Een veilige paraplu die bestaat uit een concept, basis programmering, Pr, marketing, subsidies, samenwerking met overheid en sponsoren met daaronder de ondernemers die hierdoor minder risico hebben en meer kans van slagen.
Samen met alle andere ondernemers de marketing verspreiden, de kaarten verkopen ook die van een ander. De risico’s? Zoals altijd maar met het verschil dat een veel grotere groep ook jouw evenement promoot. De kansen? Door de gezamenlijke aanpak is er ook een veel grote kans op subsidies, sponsoren en meer gasten die komen. Daardoor kunnen de basis kosten ook op veel vlakken lager uitvallen (gezamenlijke pr, grotere gezamenlijke inkoop, meer kortingen) en wordt het risico verkleind.
Natuurlijk blijft bij veel locaties de vraag of ze het door de hoge vaste lasten hierdoor kunnen gaan redden, maar als de aanloop groot genoeg is bestaat er een zeer goede kans van slagen. Daarbij komt nog dat, met de huidige technieken kaarten ruim van tevoren gereserveerd worden wat voor de ondernemers steeds meer inzicht geeft op de toekomst. Wie en hoeveel komen er? Ook verdeling van de drukte is daardoor beter door overheid en ondernemers te contoleren.
Concerten blijft op grote schaal moeilijk, hoe de grootste artiesten hier mee om moeten gaan is echt nog een grote vraag, maar markten, openbare kunst, musea, theaters, kleine optreden kunnen op een dergelijke manier doorgaan. Het stilstaan van de creativiteit en het laten genieten daarvan is in ieder geval zeker geen optie. We zijn altijd al van het samenwerken geweest, door de corona kan het haast niet anders denken we nu. Wij denken dat stadsevenementen vooral een grote kans van slagen heeft in deze beroerde corona tijden, maar ook voor de toekomst, met zijn allen de schouders er onder.
Wat denk u? We zijn erg nieuwsgierig!